شاک ویو تراپی

شاک ویو

شاک ویو چیست؟

• Shockwave چيست ؟

وب سایت فیزیوتراپی اصفهان : شوک ویو امواج صوتی می باشد که با میزان انرژی بالا و بصورت غیر تهاجمی و بدون دارو به بافت تحت درمان اعمال می شود. امواج شاك ويو مانند امواج اولتراسونيك از نوع  موج آكوستيك مي باشد.

شوک ویو تراپی Extracorporal shock wave therapy ESWT روش درمانی جدیدی است که در آن با استفاده از امواج صوتی پر قدرت درد ناشی از بعضی بیماری های سیستم حرکتی بدن انسان را کاهش میدهند.

وب سایت فیزیوتراپی اصفهان : شوک ویو یا موج شوکی نوعی موج قوی ولی بسیار کوتاه مدت ست که از صوت سریعتر حرکت میکند. مثال هایی از این نوع موج های شوکی، موج ایجاد شده در هنگام رعد و یا موج ایجاد شده در هنگام شکسته شدن دیوار صوتی توسط هواپیما است. Extracorporal به معنای خارج از بدن است، به این منظور که دستگاه مولد موج در خارج از بدن قرار گرفته است.

این نوع انرژی در پزشکی نخستین بار در سال ۱۹۸۰ به منظور خرد کردن سنگ های کلیوی مورد استفاده قرار گرفت و از حدود ۱۵ سال پیش کاربرد آن در فیزیوتراپی آغاز شد. ابتدا درمان با این روش بیشتر در نواحی که دچار استخوان سازی وتجمع کلسیم غیر طبیعی بودند مانند خار پاشنه و کلسیفیکیشن شانه متمرکز بود، ولی امروزه ازآن در گستره وسیعتری از بیماریها بهره گرفته می شود.

• شاک ویو چه دردهايي را درمان مي كند؟

• خارپاشنه
  • دردهاي ناشي از التهاب تاندون ها9050615_orig
  • تاندونیت آشیل
  • تاندونیت کشکک
  • التهاب اپي کونديلهاي داخلي و خارجي آرنج
  • تنیس البو و گلف البو
  • درد ناحيه داخلي ساق پا
  • انواع آرتروز (کاهش درد مفاصل و بازسازي و ترميم غضروف مفصلي و ترشح مفصل )
  • گرفتگي عضلات
  • دردهاي ستون مهره ها (گردن و کمر) دردهاي ناحيه گردن و شانه
  • بيماريهاي مفاصل
  • ازبین بردن سلولیت های چربی

shockwave-therapy-01

• شاک ویو چگونه باعث كاهش درد مي شود؟

وب سایت فیزیوتراپی اصفهان : عبور امواج شوكي از بافت هاي زنده باعث متلاشی شدن كانون هاي كوچك و متعدد (كه از ملكولهاي رسوب كرده كلسيم هستند) می شود،   بنابراين سفتي بافت كاهش يافته جريان خون افزايش مي يابد و التهاب از بين مي رود.

SWT-stimulation-of-collagen-rgb

• به طور كلي امواج شوكي با ۳ مكانيسم متفاوت باعث كاهش درد مي شوند :

۱-     متوقف نمودن توليد سيگنال درد

۲-     بلوك راههاي هدايتي حس درد

۳-     تغيير محيط شيميايي سلول و توليد راديكال هاي ازاد

• آيا درمان با شاك ويو آسيب ميزند؟

نسل هاي پيشين دستگاه هاي شاك ويو باعث صدماتي مي شدند، ولي تكنولوژي جديد راديال در شاك ويوها هيچگونه آسيبي را به بدن نمي رساند.

• مواردعدم استفاده از شاك ويو چيست ؟

وب سایت فیزیوتراپی اصفهان : بيماري عصبي، تومور استخواني، عفونت ،metabolic bone condition  ، اختلال در گردش خون، زخم باز ، تومور ، زمان بارداري ، بيماراني كه تحت درمان  blood-thinning (رقيق كردن خون) هستند.

به طور كلي تصميم نهايي در استفاده از شاك ويو تراپي با نظر پزشك است

موج قوی ولی بسیار کوتاه مدت است که از صوت سریعتر حرکت می کند .

شاک ویو تراپی یک فن آوری موثر برای درمان نا هنجاری های اسکلتی عضلانی و مخصوصا درد مزمن پاشنه پا فاشیای کف پا ، التهاب اپی کندیل داخلی و خارجی آرنج ( تنیس البو ) ، التهاب تاندون های مفصل شانه یا کلسیفیکاسیون شانه و شکستگی جوش نخورده محسوب می شود .

این روش غیر تهاجمی به هزاران بیماری که هر روز از دردهای ناشی از صدماتت بافت و التهاب های مزمن رنج می کشند کمک می کند تا فعالیت های طبیعی و روزمره خود مانند راه رفتن ، ورزش کردن ، سرکار رفتن یا بلند کردن اشیاء را بدون تحمل درد انجام دهند .

امواج شاک ویو در واقع امواجی ما فوق صوت هستند که دارای انرژی بالایی می باشند و از طریق افزایش خون رسانی به بافت صدمه دیده و تاثیرات میکروترومایی موجب تسریع در روند درمان و بهبودی بافت می شوند .

تکنولوژی این سیستم بسیار شبیه آن چیزی است که در دستگاه های سنگ شکن کلیه استفاده می شود مورد استفاده عمده این روش درمانی در تاندونیت ها است در تاندونیت ها ، تاندون در محل اتصال به استخوان دچار مشکل شده و این وضعیت موجب بروز درد در بیمار می شود مهمترین تاندونیت هایی که در درمان آنها از شوک ویو استفاده می شود عبارتند از :

فاشیای پلانتار در خار پاشنه
تاندونیت آشیل
تاندونیت کلسیفیک در شانه
تاندونیت کشکک
تنیس البو
گلف البو

از روش شوک ویو تراپی در درمان مشکلات زیر هم استفاده می شود

شکستگی های استرسی
دیر جوش خوردن شکستگی

به نظر می رسد مکانیسم اثر شوک ویوتراپی ایجاد پارگی های بسیار ریز میکروسکوپی در بافت مربوطه بر اثر ضربه شدید موج شوکی است این پارگی های ظریف موجب آزاد شدن موادی از بافت می شود و این مواد به نوبه خود موجب افزایش مویرگهای بافت و انتقال سلول های ترمیم کننده از طرف بدن به محل آسیب دیده می گردد و بدین وسیله روند ترمیم و بهبودی در بافت مربوطه فعال می شود .

طبق گزارشهای کلینیکی موجود حدود ۷۷% تا ۸۰% بیماران با این روش درمان موفقی داشته اند هر جلسه درمان ادامه جلسه قبلی بوده و نتایج بعد از ۲ تا ۳ جلسه نمایان می شود ، همچنین بیمار ممکن است بهبودی و کاهش درد را در جلسه ابتدایی احساس نماید .

بنا به میزان درد ناحیه در بدن بیمار ، هنگام اعمال شاک ویو ، ناراحتی هایی ظاهر می شود که بعلت زمان کم درمان (در حدود ۵ دقیقه ) اغلب بیماران این ناراحتی را به راحتی تحمل می نماید همچنین کنترل و تنظیم شدت فشار اعمالی به بدن می تواند کاهش درد را به همراه داشته باشد .

اغلب بیماران بعد از هر جلسه درمان فورا کاهش درد را تجربه می کنند هر چند ۲ تا ۴ ساعت بعد از درمان ممکن است دردهایی را در منطقه درمان شده احساس نمایند طبق گزارشات کلینیکی ، این درد قابل تحمل بوده و ممکن است از چند ساعت تا چند روز به طول بیانجامد .

توصیه می شود که بیماران تا ۴۸ ساعت از فعالیت فیزیکی ، بخصوص در نواحی تحت درمان خودداری کنند مدت زمان هر جلسه درمانی تقریبا ۵ تا ۱۰ دقیقه می باشد و اغلب بیماریها نیاز به ۳ تا ۵ جلسه درمان دارند ، در حالت کلی بر اساس تحمل بیمار و پاسخگویی بافت تحت درمان تعداد جلسات درمانی بین ۳ تا ۱۰ جلسه می باشد ، بعضی بیماران بعد از شروع درمان کاهش محسوسی در شدت درد ناشی از بیماری را ذکر می کنند ولی معمولا برای بدست آوردن حداکثر تاثیر درمانی نیاز به گذشت ۸-۶ هفته وجود دارد .

منبع: ایران ارتوپد و آرمان پویا

کلمات کلیدی مرتبط