منوال تراپی و منیپولیشن

shutterstock_158338142

وب سایت فیزیوتراپی اصفهان : مانیپولاسیون یا منیپولیشن یکی از تکنیک های منوال تراپی است و یک هنر درمان دردهای ستون فقرات با دست ماهر یک فیزیکال تراپیست است.

• مانیپولاسیون (یا منیپولیشن)  برای کاهش درد و افزایش توانایی حرکت در برخی از بیماران دارای کمردرد موثر است.

درمانهای دستی یک روش تخصصی در رشته فیزیوتراپی است. استفاده از این روش نه تنها بايد بوسیله فیزیوتراپیست ها صورت گیرد، بلکه گذراندن دوره‌های معتبر آموزشی تئوری و عملی نیز الزامی ‌است. موفقیت در انجام این روش درمان علاوه بر دارا بودن شرایط ذکر شده نیازبه تجربه کافی دارد.

آگاهی متخصصین فیزیوتراپی از بیومکانیک بدن انسان و نحوه بوجود آمدن اختلالات فیزیکی در سیستم اسکلتی بدن، راهکارهای درمانی آنها راshutterstock_152927024 از طریق روشهای فیزیکی و حرکتی فراهم كرده است. مانيپولاسيون  یا منیپولیشن       یکی از این راهکارها است كه با استفاده از مانورهای حرکتی دست روی ستون فقرات توسط دستان ماهر یک فیزیکال تراپیست  انجام مي‌گيرد.

امروزه در دنیا مکاتب مختلفی به غیر از فیزیکال تراپی نیز  در زمینه درمانهای دستی به فعالیت علمی ‌و تحقیقاتی و معالجه بیماران مشغول هستند مثل استیوپاتی و کایروپراکتیک .

نتایج درمان از این طریق گاهی بسیار جالب و معجزه آساست. چرا که بدنبال انجام درمانهای دستی اغلب دردهایی که به وضوح دارای منشاء ستون فقرات هستند بصورت تماشایی بهبود می‌یابند و حتی برخی از اوقات دردهایی که ظاهراً هیچگونه ارتباطی با ستون فقرات ندارند نیز از بین می‌روند. در ستون فقرات انسان، مهره‌ها، دیسکهای بین مهره ای، مفاصل بین مهره‌ها، لیگامانها، تاندونها، عروق، اعصاب و … همگی با نظم بسیار شگرف و دقیقی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و توانمندی ایستایی انسان را فراهم می‌آورند. هرگونه بهم خوردگی این نظم ولو در حد خیلی کم موجب بروز اختلالاتی از جمله درد می‌گردد. این علامت یعنی درد ممکن است در همان منطقه از ستون فقرات احساس شود یا در یک ناحیه دیگر تحت عنوان دردهای راجعه بروز کند.

وب سایت فیزیوتراپی اصفهان : علامت شایع دوم (بعد از درد) محدودیت حرکتی در آن منطقه از ستون فقرات است. بعبارتی دامنه حرکتی قطعات درگیر ستون فقرات در اثر بهم خوردگی نظم ما بین آنها از بین می‌رود و در بررسی بالینی متوجه علائم یا یافته‌هایی می‌شویم که دلالت کامل بر این تشخیص می‌کند و بعد از انجام مانیپولاسیون (یا منیپولیشن )موفق این علائم برطرف می‌شوند. مهمترین این علائم وجود درد یا حساسیت موضعی در فشار مستقیم بر قطعه درگیر ستون فقرات است و نکته مهم همین دردناک بودن قطعه حرکتی ستون فقرات است (قطعه حرکتی مجموعه ۲ مهره ستون فقرات بهمراه تمامی‌عناصر و ساختمانهای وابسته به آن دو مهره می‌باشد) و در مرحله بعد و با درجه اهمیت کمتر، محدودیت حرکتی مربوط به آن قطعه حرکتی می‌باشد.

• Manipulation

chiropractic-manual-spinal-manipulation

بر اساس مجموعه این یافته‌ها، اصطلاح تشخیصی “اختلال عملکرد کوچک بین مهره ای دردناک” بکار میرود. این اختلال غالباً در نتیجه ضربه، فشار، حرکات نادرست، وضعیت‌های بدنی غلط حین کار و حتی نشستن و ایستادن و خوابیدن غلط ایجاد می‌گردند. اصطلاح کوچک برای این اختلال از این جهت بکار برده میشود که در رادیوگرافی معمولاً نشانه ای دیده نمی‌شود. در خیلی موارد نیز اختلالات متعدد و شدید جداگانه ای همچون بیرون زدگی دیسک ما بین مهره‌ها وجود دارد که در این مورد قطعاً اختلال عملکرد ما بین مهره‌ها نیز رخ داده است.

• تجربیات نشان می‌دهند که اکثر دردهای ستون فقرات ناشی از اختلال عملکرد کوچک بین مهره ای است. سایر علائم یا نشانه‌های همراه با درد در این اختلال عبارتند از:

• افزایش ضخامت پوست که توام با درد در هنگام گرفتن و غلتاندن پوست بوجود می‌آید (عصب دهی این ناحیه از پوست باید از همان قطعه مهره‌های دچار اختلال عملکرد باشد)
  • افزایش تونیسیته عضلانی موضعی (در عضلاتی که عصب گیری آنها از همان قطعه مهره‌ای دچار اختلال می‌باشد)
  • درد يا افزايش حساسيت موضعي در لمس محل اتصال رباط يا تاندون به عضله يا به استخوان

مجموعه نشانه‌هاي مذکور تحت نام ديگري بصورت سندرم پوستي رباطي ضريعي عضلاني دردناک قطعه اي يا (Segmental Cellulo-Teno-Periosteo-Myalgia Syndrome )نيز گفته مي‌شود. بنابراين مي‌تواند همه يا بخشي از علائم مربوطه بصورت علائم پوستي، علائم تاندوني، علائم ضريع استخوان يعني درد يا حساسيت موضعي روي استخوان (ضريع يعني هر پوست يا همان پرده پوشاننده استخوان) و علائم عضلاني بصورت ضعف يا خستگي يا درد عضلاني را دارا باشند و عامل ايجاد دردهاي کاذب عصبي مفصلي و يا احشايي به حساب آيند.

تظاهر دردهاي پوستي يا بي حسي و سوزن سوزن شدن پوستي در منطقه بخصوصي از پوست متعلق به همان قطعه ستون فقرات نشانه اي از آزار يا آسيب ريشه عصب نخاعي است و مي‌تواند توجيه کننده دردهاي پشتي با منشاء گردني و يا کمر درد با منشاء ستون فقرات پشتي باشد. از اين روست که در بسياري از مردم که نشانه‌هاي درد واقعي و علائم آزار دهنده همراه با درد را اظهار مي‌کنند تصوير برداري ستون فقرات آنها کاملاً نرمال است و نشان دهنده ضايعاتي نيست که با درد بيمار مطابقت کند.

وب سایت فیزیوتراپی اصفهان : در چنين مواردي است که پيدا کردن اختلال عملکرد کوچک بين مهره اي يا سندرم پوستي ضريعي رباطي عضلاني دردناک قطعه اي با ارزش بوده و به ما اجازه مي‌دهد بسياري از دردهاي عمومي‌ستون فقرات با علت نامشخص را که تا کنون معالجه نشده اند (عليرغم مراجعات مکرر به پزشکان و درمانهاي گوناگون) به لطف خداوند تشخيص بدهيم و درمان نمائيم و يا بسياري از حالاتي که تشخيص داده شده اند مانند فتق ديسک بين مهره اي و پيشنهاد اعمال جراحي برايشان داده شده است يا آرتروز مهره‌ها که درمان خاصي بر ايشان وجود ندارد مي‌توانند از طريق روش درمانهاي دستي توسط فیزیکال تراپیست ماهر و مجرب معالجه شوند.